Verandermanagement voor beginners

Ik vroeg de vrouw welke cursus zij volgde.

Ze was op hetzelfde moment als ik naar buiten gelopen en ze had zich hardop afgevraagd ‘hoe of ze nu bij het station kwam’. “Loop maar mee”, zei ik, als antwoord op de vraag die mij niet gesteld was. En zo ontstond spontaan een gesprek.

Effectief beïnvloeden

“Ik doe ‘Effectief beïnvloeden’,” vertelde de vrouw, nadat ik haar kort had verteld over mijn cursus Marketingcommunicatie. Ze legde uit wat haar cursus inhield: “Wij leren in feite hoe je zaken snel en handig voor elkaar krijgt, zonder dat iemand het idee heeft dat hem of haar iets is opgedrongen. Hiervoor deed ik Verandermanagement. Dit sluit hier een beetje op aan.”

De vrouw gaf wat voorbeelden van Verandermanagement (“de kunst is om met zo min mogelijk weerstand, belangrijke veranderingen door te voeren”) en begon daarna over Effectief beïnvloeden. Ze zei dat het vooral een praktische training was en dat ze er veel aan had.

Dagelijks leven

“Heb je er ook wat aan in het dagelijks leven?” vroeg ik. En toen ze me vragend aankeek: “Werkt dat 'effectief beïnvloeden' ook bij je puberdochter?”

Ik weet niet precies hoe ik wist dat ze een puberdochter had (misschien had ze de vermoeide uitstraling van een moeder met een puberdochter?), maar die had ze dus, want ze keek me verbaasd aan en zei: “Nou, ik heb niet het idee dat het op haar effect zou hebben. Verkeerde doelgroep. Daarop worden we niet getraind.”

Doelgroepbepaling

Bij het horen van het woord ‘doelgroep’ werd ik direct enthousiast. Stel je nou toch voor dat we die cursussen van haar aan een heel nieuwe doelgroep konden knopen; iets met gezinssituaties. Dan had je daar bijvoorbeeld 'Verandermanagement binnen uw relatie' (‘goedkoper dan scheiden!') of 'Effectief beïnvloeden van kinderen' (‘laat uw kind doen wat ú wil, nu met speciale Pubermodule!’) dat zou toch wat zijn? En het plan kon nog breder getrokken: "Salarisonderhandelingen: Hoe beïnvloed ik mijn baas." Om maar wat te noemen.

Marketingcommunicatieplan

Tegen de tijd dat we bij de trein waren aangekomen, had ik verschillende varianten van de cursus Verandermanagement en Effectief beïnvloeden bedacht, in mijn hoofd een aantal curricula geschreven, de prijs bepaald en een marketingcommunicatiedoelstelling (SMART-geformuleerd!) bedacht. Mijn gesprekspartner was intussen stilgevallen.

“Jij wordt vast een goede marketeer later”, zei ze toen we afscheid namen.

Tagged ,

2 Responses to "Verandermanagement voor beginners"

  • gjans
    23 april 2016 - 13:21

    ;-). Klinkt goed, die cursussen!!

  • Joolzz
    26 april 2016 - 09:51

    🙂 Hahaha

Leave a Reply