Tutti Frutti 2015 Jaaroverzicht taalverhaspelingen

Het jaar is nog maar net voorbij of Roy Donders moet alweer alle touwtjes bij elkaar knopen.

Arme, arme Roy. Hij had het in 2015 ook al zo zwaar, toen moest hij alle beentjes bij elkaar zetten. En toen liep hij nog met zijn neus tegen lamp ook! Maar Roy was niet de enige die blunderde op taalgebied het afgelopen jaar. Met dank aan de vele inzenders (en vooral Marlène) maakte ik voor jullie een jaaroverzicht.

Het begon allemaal nog wel aardig

Alles moest puntje-perfect zijn en Robbert ten Brink steeg op de ladder naar boven. Zou dat even snel gaan? Maar ja, je hoofd boven het maisveld uitsteken is natuurlijk een risico, vooral als je eigenlijk het maaiveld bedoelt. Zo’n slippertje van de tong is snel gemaakt.

Albert goes goed

Albert Verlinde had in 2015 in elk geval géén last meer van slippertjes en gaat weer met opgeheven schouders (is dat anatomisch haalbaar?) door het leven. Hij maakt van zijn hart in elk geval geen valkuil meer, heb ik begrepen. Paul de Leeuw vindt ondertussen dat je je niet op de kast moet laten naaien (lijkt mij ook niet fijn), maar ja, als je droom in duigen stort, is het allemaal natuurlijk kommen en kwijl, zoals we ze bij RTL 4 ergens halverwege het jaar hoorden roepen.

Eh… wát voor luchtje?

Ook bijzonder vond ik dit jaar de uitspraak van Peter R. de Vries, die meende dat ergens een bruin luchtje aan zat. Brúin?! Zou hij dit misschien gezegd hebben naar aanleiding van Ryanne’s opmerking in Expeditie Robinson dat zij ‘peentjes scheet’? Of wilde hij gewoon zeggen wat hij op de tong had?

Bij ‘wie doet de afwas’ eet van de deelnemers geen vlees en ook geen kip, maar ze had wél het hart aan de goede kant zitten. Gelukkig maar, stel je toch voor. Nou gaat er in de anatomie wel vaker wat mis, bijvoorbeeld bij Rian Donders, waarbij de zintuigen schijnen te kunnen rinkelen! En bij Topchef draaide het hoofd van een kandidaat ‘een miljoen keer rond’. Me dunkt dat je daar flink duizelig van wordt zeg!

2015 was met recht een bijzonder jaar

En natuurlijk wil ik dingen niet uit zijn proportie trekken, noch mensen tegen het verkeerde been stoten, maar sommige uitspraken zijn gewoon te mooi om te laten liggen. Het zonnetje dat zijn best doet, maar de bocht niet doorkomt, in je eigen valkuil stinken, echt, mijn mond is er soms sprakeloos van.

Mijn gezicht straalt er vanaf!

Die laatste uitdrukking is van de moeder van Roy Donders, je zou zeggen dat die hele familie er wel koek van lust. En over koek gesproken, dat mag je ook in 2016 gewoon blijven eten, want zoals Roy het zo mooi zegt: ‘Niemand houdt van uitgemagerde modellen!” Echt, ik had het niet beter kunnen verwoorden Roy!

Ondertussen flippen ze bij SBS de pan uit, want hoe slechter het gaat, hoe meer je nou eenmaal in je schoenen gaat zinken. Dank God op je blote voeten, maar ook dat zet vaak geen Soda aan de dijk. (En laten we eerlijk zijn, als je de Soda aan de dijk zet, wat heb je er dan aan?)

Woord van dank: bedankt!

Tenslotte nog een woord van dank aan programma’s als Adem zoekt Eva (“Ik kan tijdloos in haar mooi ogen blijven kijken!”) en Dubbeltje op zijn kant (“De schulden komen door mijn gemakkelijkheid”), want zonder hun inbreng was deze rubriek een stuk saaier.

We gaan er mee stoppen, voordat we zo moe zijn, dat we aan het eind van ons touwtje komen en inderdaad, dit lijkt me hetzelfde touwtje als in het begin. Aldus is de cirkel in elk geval voor Roy weer rond en kan hij daar hopelijk de consequenties uit trekken.

Wie bakt er in 2016 een zooitje van?

Tot zover het Tutti Frutti 2015 Jaaroverzicht. Voor meer tutti-leuks klik je hier en hoor jij nou iemand die er een zooitje van bakt, schroom dan niet om mij te mailen, appen of tweeten. Je ziet je eigen quotes vaak snel weer terugkomen!