Smart en Sexy recensie

Kind één is nog niet onder de pannen of  kind twee komt vragen of haar BFF mag blijven slapen. “Regel maar met je vader”, roep ik snel. Fijne avond, veel plezier, zak chips ligt op het aanrecht. Aju.

Mamma is vanavond weg. Mamma gaat naar Smart en Sexy, dé theatershow van Lisa ‘Hé mooie vrouw!’ Portengen. En die show, nou, die is dus ‘verboden voor mannen’. Pappa kan dus mooi op de overgebleven kinderen passen.

De theatershow van Lisa Portengen is, volgens de site, een mix tussen een talkshow & theater met bijzondere inzichten, kadootjes, muziek, kippenvel en volop inspiratie. Via het theater kan je zelfs oppas en taxi regelen. Het ultieme avondje uit. De perfecte ladiesnight.

Feestelijk

De ontvangst is feestelijk. Showdames in gekke kleren, een hoek waar je (mét of zónder snor) op de foto kan en een stapel kaartjes waaruit je een ‘wijsheid’ kan trekken. Overal klinkt muziek en bij de kassa staan de goodybags ‘voor straks’ al klaar. “Ik heb een beetje een Tinadag-gevoel”, hoor ik een vrouw naast me zeggen. Het is me niet helemaal duidelijk of het als compliment bedoeld is maar ik begrijp haar wel.

smart1Lisa is een powervrouw

Ik volg Lisa Portengen nu al een tijdje – in de media en via Twitter – en ik word heel blij van haar. Ze is een echte powervrouw. Ik heb bewondering voor de manier waarop ze zichzelf profileert, haar ‘smart en sexy’ missie en de kracht die ze uitstraalt. Maar als ik eerlijk ben valt de theatershow me een beetje tegen. Dat zal deels komen door de verwachtingen die de site wekt (als je het hebt over een mix tussen Oprah Winfey talkshow & theater vol inspiratie, dan neem je wel een risico) en deels doordat ik de ‘inzichten’ niet zo vernieuwend vind.

Niks aan?

O, natuurlijk wel. Er is een heleboel ‘aan’. Lisa’s manier om vrouwen met pumps te vergelijken is heel origineel (“Wat voor pump zou jij zijn?” Vrouw uit publiek: “Een beetje een saaie, maar ik zit wel lekker!”), ik moet lachen om het liedje ‘als ik een man was zou ik mij…’ en het zijn vooral de toeters en bellen die de show origineel maken. Zo kan ik volgens mijn wijshedenkaartje een ‘mooie leermeester’ op mijn pad verwachten (vriendin M: “Wat? Een leren mooimeester?”) wordt er interactief over ‘gifts’ uit het publiek onderhandeld en is er na afloop een afterparty met muziek.

Slippertje

De gast op het toneel daarentegen (“Ik ga lekker op mijn slippers naar mijn werk!”) komt niet echt Smart en Sexy over. Het is leuk dat ze een lokale ondernemer is, maar ze steekt wel erg groen af tegen al het roze. De manier waarop we ‘getrakteerd’ worden op ‘lekker hapje’ Jeffrey (“Hij is vrijgezel, gaan jullie wel naar hem toe in de pauze?”) voelt ongemakkelijk en  sommige thema’s zijn gewoon echt een beetje uitgekauwd. (“Wees je eigen beste vriendin.”) Ik betrap mijn buurvrouw op een gaapje terwijl ik ondertussen even snel Facebook en Twitter check.

Kortom, best een leuke avond uit waarbij bijzondere momenten worden afgewisseld met – in mijn ogen - wat mindere stukken. Net als in het echte leven eigenlijk. En zoals Lisa zelf in haar show zegt; we moeten de dingen positief bekijken.

En doen we dus maar. We maken er een feestje van en bestellen nog zo’n lekkere prosecco. Proost.

smart3

5 Responses to "Smart en Sexy recensie"

• marianne
    5 november 2013 - 10:50

Eerlijk verhaal. Goed geschreven.

• marianne
    5 november 2013 - 10:51

Ik heb er ook wisselende geluiden over gehoord. Het zal wel met zo’n soort show ook wel veel uitmaken wie de gasten zijn en waar ze speelt.

• Annette
    5 november 2013 - 13:27

Heel herkenbaar! Ik was er ook een paar weken geleden. Ik vond het inderdaad leuk, maar herkende ook veel al. Precies zoals jij beschrijft. Bij ons was de gast erg leuk (ook een lokale ondernemer) maar had er haar man (ook aanwezig in de zaal en op het podium!) iets teveel te vertellen vonden wij (vriendin en ik). En het “lekkere hapje” om te daten vonden wij niet zo’n lekker hapje, haha! Hangt er inderdaad maar vanaf wat je er al van kent. Goed beschreven dit!

• Tanja
    5 november 2013 - 14:23

Een eerlijke recensie op zijn Esthers. Wat ik bij jou zo goed vind is dat je gewoon je mening zegt ook al is die niet altijd positief. Maar jij doet dat nooit op een manier dat de ander zich aangevallen hoeft te voelen. Nooit snerend maar wel met veel humor! Daar kunnen veel recensisten veel van leren! Je kunt kritisch zijn en toch de ander in zijn waarde laten! Dat heet fatsoen volgens mij en veel mensen die een recensie maken hebben daar lak aan! Daar krijg ik wel eens hoge bloeddruk van 🙁 Die van jou lees ik dus met een glimlach, veel beter.

• esther
    5 november 2013 - 14:52

Dank je Tanja en Annette 🙂 Alhoewel ik vrees dat mijn blog van morgen wel een beetje snerend is, hahaha, maar ik vond het ook zo’n stom persbericht… Nou ja, je leest het mrogen wel 🙂