Minder-Me Week I

Nou, dat was lijntechnisch een prima week.

Alleen jammer dat ik de opgebouwde credits tijdens ons weekendje-weg weer verspeelde door lekker 'mee' te doen. Heerlijk hoor, die frietjes  en mosselen (met saus!), maar ik vóelde mijn dijen gewoon uitdijen!

Leermomentje: alleen lijnen op momenten dat het úitkomt is niet de goede manier.

Crunch, crunch

Het begon goed allemaal. Ik had genoeg vezels & vetten in huis. Lekker biogarde met nootjes als ontbijt, salade (of ander eiwitrijk iets, bijvoorbeeld eieren) als lunch en avondeten zonder koolhydraten (of met een beperkte hoeveelheid). Tussendoortje: handje noten, stukje kaas of een reepje van Atkins. Geen honger, veel energie.

“Hé, Es, die bak op het aanrecht, wat zit daar in? Iets voor jouw dieet? Is dat nog wel goed?”

“Dat zijn meelwormen. Voor de kwartels.”

“O, ik dacht dat even dat je op een bewegend-voedseldieet was!”

Is lijnzaad nou wél of níet goed?!

De lijnzaadcrackers – die volgens het boekje van grip op koolhydraten zo makkelijk te maken zijn – heb ik nog niet gemaakt, daarvoor was ik gewoon te druk. Ik heb een pakje vezelcrackers gekocht en deze gecombineerd met een paar plakjes kaas. Prima tussendoortje. Een lezeres wees me op de gevaren van lijnzaad, daar ben ik even ingedoken en ze heeft een punt. Echter je kunt zo’n 45 gram gebroken lijnzaad per dag eten zonder jezelf direct te vergiftigen (adviesrichtlijn Voedingscentrum). (Lijnzaad bevat cyanogenen. Het lichaam kan deze cyanogenen omzetten in de gifstof cyanide.) Maar inderdaad, als jij de dagen vult met het eten van lijnzaadcrackers, dan heb je een probleem.

Ook bij koolhydraatarm, paleo of Atkins geldt dus: varieer! (Alleen dan niet met friet en tosti’s!)

Uit de kast?

De weegschaal staat nog steeds in kast waardoor vandaag een nieuwe nulmeting, zonder meting. Ik laat jullie weten wanneer de weegschaal uit de kast komt. Tot die tijd ga ik lekker verder. Vanaf zonder onderbreking van weekendjes weg.

Meer lezen? Op Vrouwonline gaat het vandaag over het rook- en drankverbod. En de effecten daarvan. Lees mee!

Tagged , ,

4 Responses to "Minder-Me Week I"

  • odette
    8 september 2014 - 10:11

    Gelijk even de weegschaal gepakt (de keuken dan) en gewogen hoeveel 45 gram lijnzaad is. Doe iedere ochtend een schep door de yoghurt. En 45 gram is best wel veel, kan me niet voorstellen dat je dat op één dag wegwerkt.
    Jammer dat je van gezellig eten zo aankomt. Het is makkelijk (oke misschien niet zo heel makkelijk) om goed en gezond te eten, maar bij gezellig samen gaat het bij mij ook altijd mis.

  • Eline
    8 september 2014 - 19:27

    Benieuwd hoe het verder gaat…

  • Versiermoeder I.
    8 september 2014 - 22:36

    Tip gewoon die weegschaal uit de kast halen, er op staan, je rot schrikken (in mijn geval) en dan heel erg gemotiveerd zijn…

    • Esther Vuijsters
      9 september 2014 - 09:33

      hahaha, is dat het?

Leave a Reply