Ik denk anders

Beelddenken. Ik had daar eigenlijk nooit echt een beeld bij.

Totdat mijn jongste dochter me vertelde dat ze hoofdrekenen zo moeilijk vond. En dat ze zich daarom haar gezicht voorstelde als een ronde schijf, verdeeld in vakjes en met puntjes. Bij een moeilijk som ‘keek’ ze naar haar eigen gezicht, zocht het juiste vakje, telde de puntjes en kwam zo tot een de oplossing. Over 'hoofdrekenen' gesproken.

Vanaf dat moment wist ik dat er zoiets bestond als ‘anders denken’.

Nijgen, negen, 9

Ik denk zelf totaal niet in beelden. Ik denk uitsluitend in woorden. Bij het getal ‘negen’ zie ik het woord ‘negen’ en niet het cijfer 9. Ik denk er zelfs meteen achteraan: ‘negen is een palindroom’ en: ‘het kan ook de verleden tijd van nijgen’ zijn’. Annabel omschreef 9 eens als ‘iets dat op een kikkervisje lijkt’.

“Beeldenkers zijn vaak creatieve geesten met een goed gevoel voor humor en een onleesbaar handschrift.”

Mindmappen voor kinderen

Beelddenkers zien plaatjes en slaan informatie op een andere manier op. Ze hebben moeite met spellen, pengrepen en het ‘wegschrijven’ van informatie. Ze hebben geen natuurlijk woordarchief. Ze moeten leren ‘mindmappen’. Ons huidige schoolsysteem sluit niet (altijd) even goed aan op de manier waarop beelddenkers te werk gaan. Maar!

In de leer

Nu is er de training 'Ik denk anders dus ik leer anders.' En dus gaan dia-koningin Annabel en ik samen in de leer. Want spelling, hoofdrekenen en automatiseren blijft lastig voor haar. We gaan op cursus.  ‘Ik denk anders’, onder begeleiding van een speciaal opgeleide juf. We gaan leren hoe Annabel met haar ‘anders denken’, ook anders kan leren.

U heeft een beeld?

Want anders denken is natuurlijk helemaal niet verkeerd. Het is alleen … anders. En gelukkig mág anders tegenwoordig. En kunnen we daar wat mee. Ook op school.

Ik hou jullie op de hoogte!

12 Responses to "Ik denk anders"

  • dine
    12 juni 2014 - 11:33

    Dat is heel fijn om te horen dat daar aandacht voor bestaat in Nederland, ik ben bang dat we hier in Frankrijk nog niet aan toe zijn….en gezien de bezuinigingen in het onderwijs zal dat ook niet zo gauw gebeuren….Fijn voor Bel, en natuurlijk ook voor jou !

  • corrie
    12 juni 2014 - 12:45

    Fijn dat er aandacht aan besteed wordt. Had toevallig van de week nog een hele discussie over ADHD en het onderwijs. Oudste doet de opleiding Leraar Nederlands.
    Moet iets veranderen, je kan niet zoveel kinderen “plat spuiten” met ritalin.

  • Ellen
    12 juni 2014 - 13:51

    Zo fijn dat daar nu aandacht en trainingen voor zijn!
    Ik herken het zo, ik ben een echte beelddenker, zie alles onmiddellijk voor me wat ik hoor en lees. Wat soms best komisch is, maar soms ook lastig. Heb zolang ook niet begrepen waarom ik moeite had met bepaalde woorden of getallen. Terwijl ik toch slim genoeg was.

    In de tijd dat ik voor het eerst op een computer ging werken was de verwarring nog groter, want het woordbeeld op een scherm is zo anders dan op papier, en ik wist ineens van allerlei woorden niet mee hoe ik ze moest schrijven! Vooral de eerste minuten nadat is gewisseld had van papier naar scherm of omgekeerd. Dat is na een paar jaar pas overgewaaid. Blijkbaar was het nieuwe woordbeeld toen voldoende normaal geworden.

    Grappig dat je pengreep noemt> ik kwam op de Pabo tijdens fröbelles erachter dat ik blijkbaar heel raar knip, de docente zat verbijsterd toe te kijken hoe ik de schaar vasthoud. Had ze in haar hele carrière nog niet meegemaakt. Vraag me nu af of dat daar dan mee te maken heeft 🙂

    Ik heb zelf trucjes moeten bedenken voor hoofdrekenen ed net als zij, maar ben heel blij voor Annabel dat ze nu handvatten aangereikt krijgt! Succes samen!

  • odette
    12 juni 2014 - 14:47

    Ik denk zelf niet in plaatjes dus toen mijn kinderen (alle 3) beelddenkers bleken te zijn kon ik me er weinig bij voorstellen. Ze zijn ook nog eens dyslectisch, dus je kan je voorstellen wat een problemen dit met leren heeft gegeven. Ik heb me tijdens hun lagere school periode vreselijke zorgen over ze gemaakt. Maar gelukkig zijn ze alle drie bovengemiddeld intelligent en ik ben er nu van overtuigd dat ze er wel zullen komen. Want beelddenker zijn reuze creatieve mensen die vaak onlogische maar reuze slimme oplossing voor problemen kunnen bedenken. Toen bleek dat ze naast dyslectisch ook beelddenker waren ging er een wereld voor ze open, het verklaarde zoveel.
    Gelukkig wordt er nu op de basisscholen meer aangedaan, 10 jaar terug was dat nog anders. Sommige leraren pakte het fantastisch op terwijl een ander het afdeed als een modeverschijnsel. Ik ben wat op school geweest om te praten.
    Nu doen ze tijdens hun opleiding niet onder voor andere leerlingen, ze zijn juist meer gedreven en weten met truukjes en foefjes de stof onder de knie te krijgen, kost ze wat meer moeite maar het lukt ze.
    Ik ben vreselijk trots op ze!

    • Scooter
      12 juni 2014 - 18:50

      De meeste dyslecten zijn idd ook beelddenkers, het schijnt dat er maar zeer weinig uitzonderingen op die regel zijn, Odette. (Overigens is het niet zo dat de meeste beelddenkers dyslectisch zijn … :-))

  • Brie s
    12 juni 2014 - 17:28

    Ach hoe is het mogelijk dat je weer iets beschrijft wat ik hier thuis ook heb…!!
    Met 2 dochters in dezelfde leeftijd als de jouwe, met de looms overal en dan nu dit! Ik heb mij een half jaar geleden verdiept in beelddenken, ik kon mijn oudste dochter maar niet begrijpen, echter sinds ik over beelddenkers heb gelezen merk ik dat zij heel erg in dit plaatje past. Het heeft hier thuis zoveel rustiger gemaakt nu ik begrijp hoe het leren bij haar werkt! Ik heb trouwens ook veel gehad aan het boek Beelddenken van Marion van de Coolwijk.
    Hou me op de hoogte hoe het bij de cursus ‘ik denk anders’ gaat!
    Ps spreekwoorden en beelddenkers = erg grappig…;-)

  • Granny
    12 juni 2014 - 17:33

    Heeft ze van Oma…..:-))) xxxx

  • Linda van der Klooster
    12 juni 2014 - 21:39

    Wat een mooie creatieve oplossing, met dat hoofdrekenen!

  • Gabrielle
    12 juni 2014 - 22:17

    Boeiend!!

  • Tanja
    13 juni 2014 - 01:08

    Ik herkende heel veel van beelddenken en dyslectie bij mezelf door jou blog en de reacties. De dyslectie wist ik al maar ik herken ook het beelddenken. Vaak begrijpen mijn lief en dochters mijn denken niet en ook niet de creatieve oplossingen die ik bedenk :- )Nu word er me heel veel duidelijk, bedankt!

  • esther
    13 juni 2014 - 09:47

    Brie 🙂 Wij moeten die draakjes toch een keer laten kennismaken 🙂

    Dank voor alle bijval. Heb wel ff getwijfeld over deze blog maar vind het toch belangrijk dit te delen, ook omdat – als het goed werkt – er veel kinderen geholpen kunnen worden. Ik kreeg ook nog wat tips over boeken en software via FB (ook van juffen en speciaal opgeleide trainers) daar zal ikd e volgende keer wat mee doen!

    • Brie s
      13 juni 2014 - 14:08

      Als we eens in de buurt van Amersfoort zijn dan zal ik t laten weten! 🙂
      Zal nog wel even duren, maar wie weet;-)

Leave a Reply