Huiswerk maken met de puber (quid pro quo)

Ik help de puber graag met haar huiswerk.

Overhoren, nakijken en soms zeg ik iets voor, gewoon omdat het (nu nog) kan. En omdat bad ass leuk is. Ik hielp ook een keer met een werkstuk. Toen vroeg ik later: “Liz, wat hadden we voor Godsdienst?”

Feitenvijver

Ik leer veel als huiswerkbegeleider. Ik weet opeens allemaal Latijnse woorden, ik leer over de veerconstante en er komen gedichten langs die ik echt nog niet kende. Eigenlijk is het jammer dat ik net gestopt ben met pubquizzen, want de feitenvijver in mijn hoofd is overvol!

Eenrichtingsverkeer

Het is ook gezellig. Want we kletsen tijdens het huiswerk, of we overhoren ’s avonds in het grote bed. Ik ben blij dat Liz mijn hulp op prijs stelt, ik vind het (meestal) fijn haar te helpen. Het enige wat ik er vervelend aan vind, is dat het wel een beetje eenrichtingsverkeer is.

Quid pro quo

Want als ik háár hulp een keer nodig heb (met een Iphone is Liz handiger dan ik) of als haar aanwezigheid ergens gewenst is, dan laat ze het nog wel eens afweten. Dan wordt er gezucht, gesteund en gemopperd. Of ze doet of ze mijn verzoeken niet hoort.

Ik snap het niet

Vooral dat laatste vind ik storend. En het kwam dan ook goed uit dat ‘we’ onlangs bij biologie ‘het gehoor’ te behandelen kregen. Over hamer en aanbeeld, trommelvlies en de korte en lange geluidsgolven. “Je moet me hier echt bij helpen mam”, had de puber gezegd. “Ik snap niets van dit hoofdstuk.” (‘Ja’, dacht ik, ‘duh!’)

Geirriteerde puber

“Oren”, zei ik. “Dat zijn die dingen aan de zijkant van je hoofd, die je bijvoorbeeld kan gebruiken om naar je moeder te luisteren. Woorden die je moeder uitspreekt, gaan in de vorm van bewegende lucht via de oorschelpen door een gangetje naar het trommelvlies.” De puber keek me geïrriteerd aan, maar luisterde toch verder. (Waarschijnlijk omdat ze geen zin had alles zelf op te zoeken.)

Niet begrepen

Een half uurtje later was het hoofdstuk netjes samengevat en waren de vragen gemaakt. Het huiswerk was af. Dat ze het gehoor tóch nog niet helemaal onder de knie had, bleek een paar dagen later. Toen ik vroeg of me even wilde helpen met het afruimen van de tafel, bereikten de trillingen van mijn woorden tóch de hersenen weer niet.

Nou ja. Het was ook écht een heel lastig hoofdstuk.

Gek genoeg had ze voor de toets een 9,5. 

Tagged , , ,

3 Responses to "Huiswerk maken met de puber (quid pro quo)"

  • Joolzz
    21 maart 2016 - 10:59

    Goed gedaan mama! Een 9,5…. tjee… 😉

  • Linda van der Klooster
    21 maart 2016 - 11:45

    Haha! Ik denk dat dat het verschil tussen theorie en praktijk goed illustreert.
    Met de theorie zit het in ieder geval al goed. 😂

  • Granny
    21 maart 2016 - 18:29

    Stond in dat hoodstuk ook iets over
    “Oost-Indisch doof zijn”??

Leave a Reply