Het Zeigarnik-effect!

Het wát? Het Zeigarnik-effect? Ja. Dat. Nooit van gehoord? Ik ook niet. Tot vandaag. Want vandaag was het weer studiedag.

Echt, ik leer zoveel leuke nieuwe dingen tijdens de cursus NIMA B! Heel nuttige dingen, jazeker, over allerhande meetbare doelstellingen (ik formuleer alle doelstellingen hier thuis tegenwoordig SMART, echt, het werkt als een tiet en niemand komt meer ergens onderuit), confrontatiematrixen-mixen en kernproblemen omschrijven (handig binnen mijn relatie voor mijn werk).

Aida kan terug in de kast bij de andere opera's

Ik leer ook veel over de menselijke psyche. Binnen de Marketingcommunicatie is men er namelijk heel lang vanuit gegaan, dat mensen op een bepaalde manier omgaan met informatie. We zien iets, zijn geïnteresseerd, willen het hebben en kopen het. Dat proces is gevangen in meerdere modellen met fancy namen als Aida en Dagmar. Wat denk je? Klopt niets van!

Heureka?

Want behalve dat we vaak pas achteraf onze koop rechtvaardigen (en dus niet vooraf informatie inwinnen) leven wij mensen voornamelijk op basis van heuristieken. Mooie woord hè, heuristieken!? En het heeft een nóg mooiere betekenis, een mentale vuistregel, dat is het. Wij mensen zijn namelijk überlui! We hebben helemaal geen zín om overal over na te denken. En dus hebben we een soort stokpaardjesmuseum in ons hoofd. En dat museum is gevuld met prototype-vitrines en tegeltjeswijsheden.

Stokpaardjesmuseum

Bijna alle informatie die dagelijks op ons afkomt gaat langs ons heen, we beslissen op basis van het stokpaardjesmuseum in ons hoofd. Hangt er ergens een tegeltje waarop staat dat de Volkskrant een uitstekende krant is omdat er goede columns in staan? Dan blijven we gewoon De Volkskrant lezen. Punt uit. En staat er in het museum een prototype fruitmand, dan kopen we bij de groenteboer fruit dat er precíes zo uitziet als het fruit in de mand.

Snackable content

Dat soort dingen leer ik. En dat vind ik echt supercool. Vooral als de theorieën en effecten dan ook nog briljante namen hebben. Zoals het caring- en sharingeffect, snackable content (o yeah, nom nom!), SMART, SWOT en Snot. (O nee, die laatste kwam van Annabel want die is flink verkouden. Die heeft geen propositie nodig, maar gewoon een zakdoek.)

Zeigarnikeffect

Maar het allermooiste vond ik nog wel het stukje over het Zeigarnik-effect, genoemd naar de Russische psychologe Bluma Zeigarnik. (Zogenaamd) Onafgemaakte taken blijven langer in het hoofd hangen dan afgemaakte taken, dat is het idee. Vertaald naar de boodschap: bewust weglaten van informatie, incompleet aanleveren (laat mensen het zelf afmaken!) zorgt voor hogere attentiewaarde bij de ontvanger! Aandacht! En dat wil ik! Eh, dat wil de marketingcommunicatie. Die wil de heuristieken verslaan.

Ook op mijn blog!

Toen ik las over het Zeigarnik-effect dacht ik direct, dáár moet ik iets mee doen op mijn blog. Iets dat de aandacht trekt. En aangezien ik volgende week mijn eerste presentatie moet geven, heb ik besloten

Tagged , ,

6 Responses to "Het Zeigarnik-effect!"

  • Margje
    13 mei 2016 - 08:36

    Lekker ding ben je ook hè.

  • MLotte
    13 mei 2016 - 14:33

    Cliffhanger…

  • Muts
    13 mei 2016 - 17:23

    🙂

  • Ellen
    13 mei 2016 - 22:57

    hahaha lekker mens! En heuristieken is een prachtig woord!
    Dus nou ga je een

  • gjans
    16 mei 2016 - 22:51

    en wanneer horen we wat je besloten hebt??

  • Moimoi
    18 mei 2016 - 19:31

    Ik vind deze blog

Leave a Reply