De ruzietrui

Even snel, dacht ik. Even snel.

Zo'n leuke winkel dit, hier móest ik even bij de sale kijken! Het rek stond pontificaal midden in de winkel en ik zag al wat leuks hangen: een goudkleurig truitje met pailletten. Perfect voor de Kerst!

Het stond echt leuk. De verkoopster zei het, die zeggen dat altijd, maar ik zag het zelf ook. Super, op een strakke spijkerbroek, met laarzen eronder. Of voor na Kest, als mijn besties kwamen eten… Ik zou helemaal stralen, gold & shiny!

Verrassing!

Toen ik afrekende kwam de verrassing: het truitje was niet in de aanbieding. “Alleen op de artikelen met geel label.” O ja. Dat stond er. Klein, maar het stond er. Jammer dat ik geen bril meer had, die had ik nu wel kunnen gebruiken.

Ik grinnikte schaapachtig naar de verkoopster. Het was echt een leuk truitje, ik wist het even echt niet. Ik rekende af. Ik verliet de winkel.

Spijt!

Maar een paar winkels later kreeg ik spijt. Het truitje was niet goedkoop, en eigenlijk stond de manier waarop ik was ‘misleid’ me niet aan. Bovendien, dit deed ik alleen met de feestdagen aan, dat maakte het in feite nóg duurder.

Ik ging terug naar de winkel. “Sorry”,  zei ik. “Ik breng hem toch terug.”

De verkoopster keek me een beetje verontwaardigd aan. “We geven geen geld terug,” zei ze. “Alleen een bon.” “Maar ik was hier een kwartier geleden?!” reageerde ik verbaasd. “Gekocht, is gekocht. U hoefde het truitje op dat moment toch niet te kopen?"

Kleine lettertjes, blabla, u had het kunnen lezen. Staat ook in de kleedkamers. Blabla.

Niet goed geld terug

Tsssk. Moet je in de financiële dienstverlening mee aankomen. Had u uw contract maar beter moeten lezen. Ik dacht dat we dat station nu wel gepasseerd waren met z’n allen.

Even overwoog ik het truitje toch maar te houden. Ik wilde van deze winkel af, van deze ontzettend irritante verkoopster (de eigenaar ook, ik kwam er vaak genoeg om dat te weten) die gewoon op haar strepen bleef staan en niets deed met mijn opmerking dat regels er waren om uitzonderingen te maken.

Ruzietrui

Maar als ik de trui zou meenemen zou ik de hele Kerst met zo’n ruzietrui aan zitten. En als m’n besties kwamen, dan moest ik het verhaal weer vertellen. Keer op keer, telkens als iemand zei dat ik een leuk truitje aanhad, zou ik aan dit gezeur herinnerd worden.

Dus nam ik toch maar een bon. Dit voorjaar ga ik nog een keer terug, haal een paar zwarte – ondefinieerbare – basisshirts en daarna zien ze me nooit meer terug.

Toedeloe, fijne vaste klant. Gefeliciteerd met deze overwinnen. Vrolijk Kerstfeest, moge de crisis je bekomen.

13 Responses to "De ruzietrui"

  • Marionh
    21 december 2013 - 13:19

    Vervelend gevoel geeft dat toch. Een paar maanden geleden nam ik een leren jasje mee voor mijn dochter, in de winkel twijfelde ik al, zou ze het wel leuk vnden?Neem maar mee hoor, riep de verkoopster, geen probleem, anders breng je het gewoon terug. En zo ging het ook. Eerst nog wat andere jasjes bekeken, maarze hadden niks in die maat. Dan wil ik mijn geld terug, riep ik. Toen zei haar collega in een stampvolle winkel, dat ze geen geld terug gaven….. Nou, ik hield voet bij stuk, ten overstaan van de andere klanten, deed ik de verkoopster na, Neem maar mee hoor! Het liep hoog op, maar ik kreeg mijn geld terug. En zo hoort het ook. Maar of ik er ooit nog ga winkelen? Dacht het niet!

  • Marianna
    21 december 2013 - 15:11

    Achterlijk zulke dingen. Het mag wel, heb ik heb het eens uitgezocht, maar het zegt wel iets over de service van zo’n winkel. En dan nog, het principe kan zijn geen geld terug, maar als je er een half uur tevoren bent geweest, of zoiets als wat Marion schrijft, dan zijn er altijd uitzonderingen op de regels.

  • Kaatje
    21 december 2013 - 22:42

    Weet je wel dat wettelijk vast is gelegd dat ze geld terug MOETEN geven!!
    Behalve bij kadobonnen natuurlijk.(ja er zijn werkelijk mensen die een gekregen kadobon om willen wisselen voor cash….)

    • esther
      22 december 2013 - 00:39

      Ik heb meteen gekeken op
      Internet maar ik las dat ze dat juist niet wettelijk verplicht zijn (alleen als het product niet deugt) maar dat de winkels met betere service dit wel doen.

  • Tanja
    21 december 2013 - 23:13

    De klant is koning zijn ze vergeten,. En maar klagen dat het door de crisis minder gaat. Maar ze jagen zo zelf de klanten weg.:-(

  • odette
    22 december 2013 - 07:33

    Ik zou daar ook zwaar de pest over in hebben, dat is niet klantvriendelijk. Ze had je er al eerder tijdens het passen op attent kunnen maken dat het truitje niet in de aanbieding was. Bij de kassa wordt je er altijd een beetje mee overvallen.
    Zo zijn ze weer een klant kwijt hoewel je toch nog 1x terug moet met je bon.
    Wel balen, heb je zo een leuk truitje hebt gevonden en dan blijf je zitten met een tegoedbon.

  • Kaatje
    22 december 2013 - 07:34

    Oke?? Heb twee nichtjes die in de detailhandel werken en die zeggen beide dat het verplicht is!?
    Waarvan één trouwens in een boetiek werkt waarvan de eigenaar het ook verdomd hoor… 🙁
    Pffff gedoe!!

    • esther
      22 december 2013 - 09:10

      Misschien heb ik t niet goed gezien, in elk geval was ik niet zeker genoeg van mijn zaak om alsnog (weer) terug te gaan.

  • Brenda Greven
    22 december 2013 - 10:25

    He bah, wat een nare toestand zeg! Inderdaad lekker dom van ze om het geld niet terug te geven. Lijkt me niet dat een winkel het zich kan veroorloven om klanten te verliezen in deze ‘harde tijden’ (moet ik altijd om lachen als ik denk aan delen van de wereld waar mensen het echt slecht hebben).
    Siert je wel dat je ze niet bij naam hebt genoemd!

    • esther
      22 december 2013 - 10:32

      Dank je Brenda, heb ik inderdaad wel over nagedacht maar beter van niet vond ik. Ging on de situatie, niet om een persoonlijke wraakactie 🙂

  • Mvd
    22 december 2013 - 18:20

    Ik hoop zo dat die verkoopster en de eigenaar/eigenaresse van de bewuste winkel ook je blog lezen… Haha .. En hoop dat dat misschien dan bij hen de ogen opent over klantvriendelijkheid

  • Kaatje
    23 december 2013 - 07:56

    Even gekeken op de link van Anneke en weer wat geleerd 🙂 tnx!

Leave a Reply