De Paprika Prinses

paprika2Annabel is van de rauwkost.

En het ís dat ze sommige dingen gewoon écht niet rauw mag eten van mij - bonen en champignons, die laatste vanwege de bacteriën - anders at ze elke avond uitsluitend ongekookte bloemkool, knolletjes of sla.

Paprika

Annabel houdt van snoeptomaatjes, radijzen en rauwe bloemkool. Maar het meest houdt ze van paprika. Heel goed, want paprika’s zijn echt supergezond. (Kijk maar eens op deze website, de Europese Unie financiert zelfs een campagne in samenwerking met het GroentenFruit Bureau ter promotie van paprika’s). En je hebt ze in verschillende smaken.

“Chips? Doe mij maar een bak sla!”

Raw

Oma speelt leuk in op de raw-behoefte van Annabel. Elke woensdag als ze naar turnen gaat, krijgt ze van oma een zak gesneden paprika mee. De helft hiervan knaagt ze weg vóór de les, de andere helft daarna.

Supergezond?

Supergezond natuurlijk, maar er is één nadeel. Annabel is geen grote eter en als ze na de training thuiskomt, wil ze haar gekookte maaltje niet meer. Dan heeft ze genoeg en zit ze vol. De groenten niet, maar ook de rest niet. En één paprika als avondeten- na twee uur sporten - vind ik iets te mager.

Problemen

Het gevolg is dat de problemen zich opstapelen. Want ná het eten maken we huiswerk. Maar ja, als je gaat zitten kieskauwen, dan duurt het allemaal nogal lang. En als je moeder dan ook nog gaat zeuren dat je niet zoveel paprika moet eten, tja, dan wordt de sfeer er niet beter op.

Zucht ...

“Ik wou dat ik een konijn was”, verzuchtte Annabel afgelopen woensdag dan ook. “Dan kon ik tenminste de hele dag rauwkost eten.” Gevolgd door: “En konijnen hoeven ook geen huiswerk te maken.”

Goed. Bureau GroentenFruit? Zoekt u nog een boegbeeld voor uw campagne? Ik heb er hier eentje voor u in de aanbieding.

Ze zit hier momenteel met lange tanden aan tafel.

paprika1

Vier redenen om paprika te eten

1. Paprika’s bevatten de meeste vitamine C van de meest gegeten groenten en fruit. Zo bevatten ze meer dan twee keer zoveel vitamine C als sinaasappels.
2. Paprika’s zijn geschikt voor iedereen en passen binnen elk dieet. Paprika’s zijn vet-, suiker-, koolhydraten- en glutenvrij en bevatten bijzonder weinig calorieën.
3. Je hoeft geen chef te zijn om paprika’s te bereiden. Ze zijn natuurlijk te verwerken in de warme maaltijd, maar je kan ze ook gewoon rauw eten als snack. Zo blijven de meeste vitamines behouden.
4. Er is voor iedereen wel een soort of smaak paprika, van de stevige blokpaprika’s in vier kleuren en smaken tot de kleine zoete oranje snackpaprika’s.

Link en foto's & leuke recepten: Tijd voor Paprika

 

2 Responses to "De Paprika Prinses"

  • Granny
    22 juni 2015 - 12:05

    Ja en dan heeft annabel ook al een paprika op voor ze naar turnen gaat!!

  • Tanja
    24 juni 2015 - 03:16

    Ik zou haar maar 1/4 paprika geven voor het turnen en als ze haar bord leeggegeten heeft pas de rest. Ik was qua eten een strenge moeder. Niet eten? Ok maar dan ook niet op de gameboy of de pc en zeer beslist geen snoep. Dat kregen ze 1x per dag, na de maaltijd dus. Ze zijn alle drie goede eters die er nu echt van genieten 🙂

Leave a Reply