De Customer Dating-Journey anno 2017

Als je zelf al langere tijd een relatie hebt, verlies je wel eens het contact met de ‘werkvloer’.

Daarom liet ik onlangs bijpraten op gebied van dating door twee piepjonge collega’s. En dan vooral: de nieuwe terminologie. Want wie anno 2017 nog denkt in termen van ‘stuk’, ‘versieren’ of ‘verkering’ is echt hopeloos ouderwets.

Hoe het nu werkt? Lees mee en huiver.

Fixen & Flowen
“Het begint”, legt collega 1 (stagiaire/student) me behulpzaam uit, “met het fixen.”. Dan ga je achter een lekker ding aan. Lukt het fixen, dan heb je een scharrel. Dan heb je nog geen relatie, maar dan is er sprake van ‘flowen’, een beetje zoenen en wat rommelen en zo.”
“Daarna komt de ‘twarrel’”, valt collega 2 (online-marketeer, geeft soms Tinderles) bij, “dat is als je nog niet precies weet welke kan het met de relatie opgaat.”

“Twárrel?”
“Twijfelachtige scharrel.”
“Aha.”

Kwalitatieve scharrel
Collega 1 gaat verder met haar uitleg. “Na de Twarrel komt de Kwarrel, dat is een ‘kwalitatieve scharrel’, dat is weer een stapje verder. Er is nog geen sprake van een echte relatie, er kan nog van alles gebeuren.” Ik maak driftig aantekeningen. Briljante terminologie. Het lijkt eigenlijk een beetje op een Customer Journey, valt me opeens op. See-Think-Do. De marketeer in mij herkent direct de funnel.

“Zit je met een ‘kwarrel’ eigenlijk in de see- of al in de think-fase?” vraag ik.

Daar moeten collega 1 en 2 even over nadenken. “Eerder think dan see, zegt collega 1.” “En ’s nachts misschien wat meer ‘do’”, grinnikt collega 2. “Flowen hè?”. A ja, flowen.

Prela-fase
Maar we zijn er nog niet. “Na de scharrel, twarrel en de kwarrel kom je echt in de prela-fase”, legt collega 1 uit. “Dat is de laatste fase - pre-relatie - voordat je een relatie ingaat. Dan breng je zoveel tijd met elkaar door dat je gaat soggen. Dat staat voor Studie Ontwijken Gedrag-vertonen. Mits je nog studeert natuurlijk.”

They (don't) Care
Na de prela-fase komt de relatie. “Dan zit je definitief in de do-fase”, haakt collega 2 aan op mijn eerdere vraag. “Daarmee eindigt je Customer Journey.” “Nou”, valt ik in, “niet helemaal natuurlijk. Je hebt ook nog ‘Care’, wat doen jullie aan ‘Care’? Wat heb je daar voor mooie naam voor?”

“Care?” Collega 1 fronst haar wenkbrauwen. “Daar doen we niet aan. Het moet vanzelf gaan. Als het niet werkt, dan gaat het uit. En dan wordt iemand een VVV.”
"Vereniging voor Vreemdelingenverkeer?"
“Vriendje Van Vroeger.”
"Aha."

Ik blijf maar bij mijn man
Een Vriendje Van Vroeger. En ja, daar kun je nog mee flowen. Maar dan zonder rela. Ik snap het helemaal. Nou, lieve collegea, dank jullie wel. Ik ben weer helemaal bij. En ik weet nu één ding zeker: ik blijf lekker in de Care-fase bij mijn man. Die datingregels van nu, compleet met ingewikkelde terminologie, zijn me véél te ingewikkeld

Liefs van jullie Clogger (collega-blogger). Esther.

3 Responses to "De Customer Dating-Journey anno 2017"

  • Ellen
    12 november 2017 - 22:35

    Aaaaah het wordt er niet simpeler op zo! Dank voor het bijpraten 🙂

  • dine
    13 november 2017 - 15:43

    Ik wist al wel dat ik , als 50er , verschrikkelijk achter liep, hierbij komt dat ik al 35 jaar in de care fase ben, maar echt ik snap er niks van … 🙂 ik blijf ook maar gewoon in mijn care rela, scheelt een hoop zorgen ! 🙂 🙂

  • Tanja
    18 november 2017 - 20:13

    Hahaha heel duidelijk uitgelegd! Kan ik tenminste mijn jongste vragen in welke fase ze zit 😉 Mijn middelste is net VVV-er en mijn oudste wil alleen een vaste relatie met haar schatjes van dieren. Cupido heeft nog niet raak geschoten dus 😀

Leave a Reply