Beelddenken voor beginners

“Hé!" roept Annabel, "dat is precies de kleur van de gang in mijn hoofd!”

Het is zover. Annabel en ik zijn begonnen met de cursus ‘Ik leer anders’ (of: beelddenken voor beginners zoals ik het ook wel noem, waarbij ik dan de beginner ben en mijn dochter de expert!). Tijd voor een update!

Even de sleutel zoeken

Tijdens de eerste sessie werd Annabel gevraagd haar eigen hoofd te tekenen. In dat hoofd tekende ze voorts vier kamers en een lange gang. De gang verbond de kamers. Er kwam een kamer voor leuke dingen, voor stomme dingen, een taal- en rekenkamer. De gang in Annabel haar hoofd is roze en in de kamer van leuke dingen bevindt zich een winkel. En een speelhoek.

’s Avonds in bed riep ze: “Mam, ik ga nu even mijn hoofd in, naar de Leuke Dingen-kamer!”

beelddenk2abcd

Inmiddels hebben we op de witte muren van de taalkamer het alfabet geschreven (in speciale woordgroepen) en schittert in de rekenkamer 'het honderdveld'. Het idee is dat Annabel - als ze twijfelt over een woord of een som - in haar hoofd kan kijken naar de juiste spelling of de cijferreeks. Moeilijke woorden worden apart opgeslagen en moeilijke sommen gaan met behulp van het honderdveld.

Bij taal werkt het als volgt:

- Annabel schrijft huot in plaats van hout.
- Ik schrijf het woord HOUT op en zij schrijft het op papier over. Met afkijken!
- Dan doet ze haar ogen dicht, gaat naar de taalkamer, pakt in gedachten de stift en schrijft op de muur terwijl ik spel H-O-U-T. Tenslotte leest ze het vanaf 'de muur' voor.

"Leuk he mam, samen op school! Wanneer gaan we weer naar die leuke juf?"

Van voor naar achter, van links naar rechts

Het grappige is, wanneer het woord er goed staat kan ze het niet alleen goed opschrijven maar ook van achter naar voren spellen. Zelfs bij een woord als ‘station’ gaat dat moeiteloos, wat ik best knap vind, want ik moet daar serieus over nadenken (en dan lukt het nog niet!). Op die manier leert Annabel nu alle moeilijke woorden . We zijn helemaal teruggegaan naar groep drie en het gaat als een trein. Trein. T-R-E-I-N. Staat het duidelijk op de muur?

“Juf zegt: 'Merk je hoe beeldend zij praat? Ze zegt: ‘Ik likte een gang in het midden van mijn ijsje!’”

Volgende keer gaan we verder met rekenen en de tafels, ik ben benieuwd of dat haar gaat helpen. Ik vind het in elk geval mooi (ontroerend zelfs!) om te zien hoeveel zelfvertrouwen deze methode mijn meisje nu al geeft.

Kunnen wij ons eindelijk weer concentreren op het mooie van beelddenken. Want dat letterlijk nemen van alles wat er gezegd wordt is dan misschien niet zo heel handig met leren, je ziet en hoort uiteindelijk wél bijzondere dingen.

Een derde oog?

Zo hoorde Annabel gisteren de pedicure vertellen over een ‘eksteroog’ op een voet, waarop Annabel vroeg: “Wat? Een extra oog op je voet?” “Nee,” legde de pedicure geduldig uit (ze behandelt Annabel al wat langer) “Een éksteroog, dat is een soort bult op je voet.” Waarna het gesprek een andere wending nam omdat de pedicure vertelde over de cursus die ze volgde om haar intuïtie te versterken (“dat noemen we ook wel het derde oog”).

’s Avonds vertelde Annabel het verhaal aan Paul.
“Pap, weet jij wat een eksteroog is? Dat is een soort oog op je voet, waardoor je een heleboel dingen zomaar kan aanvoelen, dat werkt namelijk op intuïtie!”

Nou. Het beeld is weer duidelijk! En trouwens, over beeld gesproken, hebben jullie deze grappige 'het is niet wat je denkt'-foto's al gezien, op Vrouwonline?

beelddenk1

Je kunt via de site van 'Ik leer anders' ook zelf het werkboekbestellen. Of een coach zoeken. Het materiaal is - volgens de site - ook geschikt bij leerproblemen door ADHD en dyslexie.

7 Responses to "Beelddenken voor beginners"

  • GJ
    24 juni 2014 - 12:10

    Mmmm….hier ook kanjers met spellingsproblemen en in ieder geval 1 duidelijke beelddenker. Maar deze methode sloeg niet aan. Ze hadden geen ‘klik’ met het kamertjes-idee. En echt – we we hebben het echt serieus geprobeerd. Maar het werkte erg op hun lachspieren.

    • esther
      24 juni 2014 - 12:24

      Hahaha, als het op hun lachspieren werkt dan is het niet goed 🙂 Ook de kasten geprobeerd?

  • Linda van der Klooster
    24 juni 2014 - 12:28

    Wij hebben twee bijeenkomsten met een deskundige gehad. Ook Heron heeft het Alfabet en het Honderdvel leren gebruiken. (Zijn hoofd is een ruimteschip!).
    Het is inmiddels weer een beetje versloft. Ik ga het weer eens tevoorschijn halen, want het werkte goed.
    http://blog.jmouders.nl/2013/02/hoogbegaafd-en-bij-de-matrixcoach-1/

  • esther
    24 juni 2014 - 12:30

    Leuk dat je het kent Linda en dat het bij Heron ook werkte, zie inderdaad ook staan op het boek ‘hoogbegaafd’ en ‘hoogsensitief’, kortom iedereen die net een beetje anders denkt 🙂 Mooi dat het op deze manier kan ondersteunen.

  • Saskia
    24 juni 2014 - 21:27

    Wat leuk om dit te lezen. Wij zijn ook net gestart met onze dochter Maaike aan dit traject. Zo herkenbaar allemaal. Wij zijn inmiddels a.s. vrijdag alweer toe aan de laatste van de 4 sessies. Oefenen is hierbij zeer cruciaal, hebben wij gemerkt

    Ik merk vooral veel verschil in de dagelijkse gang van zaken. Doordat ik nu beter begrijp hoe die hersentjes werken, kan ik haar boze buien of angsten, ruzies met grote zus e.d. beter onder controle krijgen. Gewoon visueel maken.

    Bijv. wanneer de zussen tegen elkaar tekeer gaan (actie > reactie > reactie > reactie enzovoort) halen wij de beeldspraak van een lawine erbij. Iemand is de lawine begonnen en ze hebben allebei de macht om de lawine te stoppen (hek ervoor zetten).
    Verdrietige dingen worden als een bal in de vervelende dingen kamer gegooid (naast de spruitjes 🙂 )

    Leuk om hierover te lezen op je blog. Ik hou je in het vizier

  • Gabrielle
    25 juni 2014 - 12:28

    Echt boeiend! Man is ook een beelddenker, vandaar
    Ik ben de gedachten-over-elkaar-buitelende-gevoelsmens-met-verstand – is daar ook een cursus voor??

  • esther
    25 juni 2014 - 13:21

    Hahaha Gabrielle, vast wel. LOI heeft toch overal cursussen voor? 😉

    Saskia, wat spannend ook voor jullie! Hoop dat het werkt.

Leave a Reply