Help, mijn kind wil naar de Abercrombie!

Abercrombie is niet bepaald een sympathieke winkel.

Maar de kleren zijn wél mateloos populair onder jongeren. Mijn dochter wil er heen. "Ze hebben het allemaal hoor!" Wat nu?

Abercrombie & Fitch werd opgericht in 1892. In 2012 kwam er een vestiging in Amsterdam. Het merk richt zich vooral op dunne, hippe mensen en er zijn dan ook al diverse rechtszaken gevoerd vanwege discriminatie van personeel en klanten. Zo trok de Britse studente Riam Dean naar de arbeidsrechtbank tegen de keten. Dean, die werd geboren zonder linker onderarm, kreeg al snel te horen dat haar verschijning de "Look Policy" van het bedrijf zou schenden. Ze moest gaan werken in het magazijn, buiten het zicht van de klanten.

Wij zijn exclusief!

Arrogantie past bij het beleid van het bedrijf: “Veel mensen passen niet in onze kleding en dat hoort ook zo. Want we zijn exclusief.” Men wil dus niet alleen personeel, maar ook klanten die ‘cool’ en ‘mooi’ zijn. Klanten moeten uithangborden zijn. A & F wil geen lelijke mensen in 'hun' kleding, en zéker geen dikke.

abercrombieSlim & succesvol

Een beetje eng natuurlijk. Maar ook erg slim en… succesvol. Want keer je de regel om: als je in kleding loopt van Abercrombie dan ben je dús hip en cool. Dan ben je exclusief en hoor je erbij. Briljante strategie, want dit ligt nou eenmaal erg gevoelig bij de doelgroep, pubers en jongvolwassenen.

Maak dat je wegkomt

Nou is Abercrombie niet alleen een winkel met een bijzonder beleid, het is ook nog eens een hele ervaring om er te winkelen. Dacht ik een paar jaar geleden nog dat Superstar en Coolcat erg waren met hun schreeuwerige muziek, het was de hemel vergeleken bij A & F. Niet alleen is het bloedheet, het is donker, er hangt een zware parfumgeur en er zijn veel te weinig paskamers. Soort combinatie tussen een sauna en een bordeel, alles bij elkaar genomen. Als ouder wil je maar één ding: eruit!

De reactie van Paul na een bezoekje aan de A & F: “Ik heb niet snel een hekel aan een winkel, maar als ik er met een zaklamp en gasmasker op naar binnen moet, dan ben ik snel klaar!”

Supervetcool

Liz vindt de Abercrombie – net als al haar vriendinnen – helemaal het einde. Ik heb een artikel over het 'beleid' van de winkel laten lezen op internet en daar schrok ze wel van. Toch is niets coolers dan een T-shirt van A & F. "Want, joh, ze dragen het allemaal!" Tja. Dáár ben je twaalf voor. En dus zit je als ouder al snel met een dilemma. Laat ik mijn kind in deze achterlijke kleding (die nog eens flink duur is ook) van dit achterlijke merk lopen, of breek ik haar hart en zeg ik gewoon keihard: "Het kan me niet schelen waar je vriendinnen in lopen. Jij. Krijgt. Het. Niet."

Ik vind 'm lastig. Wat zeg jij?

2 Responses to "Help, mijn kind wil naar de Abercrombie!"

  • dine
    16 maart 2015 - 11:10

    oei moeilijk ja ….ik ben het met je eens dat het echt een achterlijke winkel is, misschien is het goed om jouw mening in ieder geval duidelijk te maken aan Liz, met het risico dat haar dit gewoon niks uitmaakt als zij dat leuke t-shirt maar krijgt 🙂 maar dan heb jij je rol in ieder geval gespeelt, of laat haar de kleding daarvan daan met haar eigen zak of verjaardagsgeld kopen ? Met een beetje geluk is het over enige tijd vervangen door een ander merk, maar ja of dat dan persé beter is als A & F…..

  • Annette
    16 maart 2015 - 19:02

    Ik heb mijn kids vanaf hun 12e kleedgeld gegeven met bijbehorende pinpas. Leek me goed om ze gelijk te leren dat een pinpas geen onuitputtelijke bron is (Ha!) 🙂 Ik zou mijn kinderen er zeker op wijzen hoe je over deze winkel denkt maar als ze dan nog zelf kiezen om zoiets te kopen zou ik het verder laten. Meestal is zo’n hype gelukkig snel over. Mijn zoon wilde altijd merkkleding en moest dus soms een paar maanden zijn kleedgeld opsparen om wat te kopen. Mijn dochter ging lekker naar de H&M en kwam met een tas vol thuis 🙂 beiden hebben nu wel een goed inzicht in geld en hoe het werkt (inmiddels 16 en 19).

Leave a Reply