Zo, dat was een fijne vakantie!

Zo, dat was een fijne vakantie.

Ik dacht, laat ik daar nou weer eens een ouderwetsch blogje over schrijven. Niet dat er nou zoveel te vertellen valt, het was hot hot hot in Italië, zoals overal in Europa, en het meest avontuurlijke dat we hebben gemaakt was de kwallenbeet in de billen van Liz, maar allora.

Wat is Italië toch een fijn land. Ik bedoel, een land waar ze de maximale koffieprijs in de wet hebben vastgelegd, dat moet wel een tof land zijn, toch?! En vriendelijk zijn ze er ook, want toen ik (in mijn beste Italiaans) maar bleef herhalen dat ik de rekening wilde 'praten' in plaats van 'betalen' waren ze heel geduldig met me.

In het zwembad met kopvodden op

We kwamen aan op een zaterdag, na twee dagen filerijden. Het parkje was klein maar fijn met een fijn zwembad zonder handdoekje-leggen, niemand-zeggen (maar wél met badmuts, volgens Paul 'kopvod'). Het hutje was prima en ik was allang blij dat ik dit jaar niet in de rij voor de wc hoefde, zoals vorig jaar op de camping in Kroatië. Echt, ik vind kamperen heel leuk. Voor andere mensen. Ik krijg er spontaan obstipatie van.

Wel of niet door de Gotthardtunnel?

"We vertrouwen op onze landgenoten, wij gaan óók rechtdoor!"
"D'r sloeg er net een rechtsaf..."
"Die was niet te vertrouwen!"

Italiaanse kwallen

Nadat Liz was gebeten door een kwal moest ook ik eraan geloven. En Paul ook. En daarna waren we wel klaar met het strand. Het zwembad was ook prima en de stadjes waren leuk. Althans, de eerste week. We gingen met de trein naar Pisa (hij is leuk, die scheve toren!) en bezochten Volterra. (Geen vampiers, wel een bloedmaan!) Daarna werd het te heet. We deden nog een poging met San Gimignano, maar daar vielen de Limoncello-jurk en ik bijna flauw van de hitte. De rest van de stadjes schoven we door naar een stedentrip ergens in 't voorjaar.

Vakantieliefde

Ondertussen hadden de meisjes niet alleen een meidensquad (lekker met z'n allen naar de kermis) maar ook beiden een vakantieliefde. Pepijn en Floris waren respectivelijk 6 en 3 jaar oud en een lol dat ze met z'n vieren hadden in het zwembad. Toen we uiteindelijk afscheid moesten nemen was vooral Florisje ontroostbaar. 'Lullie mogen niet weggahahahahaan!' Agguttie, die Italiaanse zon doet rare dingen met je.

pizze, vino en un libro

Verder was de vakantie zoals vakantie bedoeld is. Met pizze, vino en een goed boek (of eigenlijk, vier goede boeken, allemaal van Stephen King). We deden spelletjes, maakten wandelingen en ik zag zelfs twee keer een stel hoppen voorbij hoppen. Een feestje voor een vogelaar zoals ik. We zagen ook een heleboel muggen, die vond ik dan weer minder leuk maar je moet wat te mopperen hebben.

Zwart scenario

Toen het einde naderde (en het steeds heter werd) begon Paul zich zorgen te maken over de terugreis ('zwarter dan zwarte zaterdag') en na ampel beraad, besloten we 's avonds te gaan rijden. En zo kon het dat we gisteravond na het laatste avondmaal de bikini's nat in de auto laadden en aan de terugtocht begonnen. Om half negen 's avonds vertrokken we en om half tien vanochtend reden we onze eigen straat binnen.

Compliment

Onderweg keken we naar de sterren en luisterden we Ronald Groenemond. Liz pakte mijn hand en gaf me een compliment zoals alleen pubers dat kunnen doen. "Ik vond het het top mam", zei ze. "En weet je, ik heb me gewoon echt bijna niet aan je geërgerd deze vakantie."

"Ik hou ook van jou schat," mompelde ik ontroerd.

Tagged ,

3 Responses to "Zo, dat was een fijne vakantie!"

• Misssannah
    4 augustus 2018 - 23:35

Super leuk

• Moi
    5 augustus 2018 - 09:40

Gewoon heerlijk! Wist niet dat je ook Stephen King las trouwens😮 mijn favo schrijver op horrorverhalen en verhalen met een aparte twist.
    En de zomer is nog niet voorbij, nog drie weken te gaan vol warmte….

• DeniseM
    6 augustus 2018 - 11:15

Ah, leuk om te lezen. Ik zie het helemaal voor me: “… toen ik (in mijn beste Italiaans) maar bleef herhalen dat ik de rekening wilde ‘praten’ in plaats van ‘betalen’ waren ze heel geduldig met me.” Haha!
    De laatste zin is ook leuk. En wat zijn ze groot geworden!
    Fijn dat het zo’n leuke vakantie was!